söndag 28 november 2010

Första advent

Igår skulle vi göra adventfint i vårt hus och komma i julstämning var planen. Spotify med julmusik spelades för fullt och vi städade ordentligt (vilket var välbehövligt) men sen när vi skulle ta fram lite julsaker så fanns det inte alls så mycket som vi hade tänkt. Nu har vi några tomtar på matsalsbordet och i hyllan samt två julbordstabletter och ett ljus. När vi överlyckliga hittade en ljusslinga visade sig det att den inte fungerade så besvikelsen var stor. Okej, detta kanske inte låter som världens största problem men just nu letar jag febrilt efter adventsstämningen.
Jag saknar mörker med tända ljus som lyser upp, snö och kallt, lussebullar, pepparkakor, glögg, göra julgodis och allting annat som hör december till. Dessutom längtar jag efter min kära familj..

Min första advent i Thailand har sett ut följande; vi skulle bli hämtade kl. 8.00 men ca. 9.30 dyker bilen upp som ska ta oss till Sop Moei. Där finns ett annat hostel och en kyrka så vi alla packade in oss i bilen. Det var ganska trångt med ungefär 15 elever på ett flak! Det var en ganska lång Gudstjänst och vi trodde att vi skulle behöva sjunga en sång som de bett oss om (faktiskt 2 dagar i förväg denna gång!). När vi nu äntligen var lite förberedda så blev det såklart inget men jag kan inte säga att det gjorde mig något.


 3 killar stod till och med och höll i sig utanför bak på bilen

Mys i gröngräset i väntan på hemfärd

Phiichai med en söt liten valp

Sen blev det lunch, häng med elever och hemfärd. På eftermiddagen gick jag och Louise på promenad i Mae Sariang. Det är jättefint med alla berg som omger staden dock var det väldigt varmt.

Kl. 18.30 åkte vi till hostlet där vi trodde att det skulle vara lekkväll men det var det inte. Istället blev det andakt, sen hjälpte jag en kille med sina läxor. Det är svårt att förklara det här med nu-/dåtid för det existerar knappt i det thailändska språket då de använder samma ord hela tiden. Konstigt exempel: "jag sitter på pallen", "igår sitter jag i soffan" och "jag har sitter på stolen", okej riktigt så enkelt är det inte men ungefär :) Det gick rätt bra i alla fall och jag hoppas att han förstod lite bättre.

Sen så hängde vi med eleverna och vi lärde dem lite svenska, de försökte lära oss att skriva på thai (svårt!). Jag snarare "ritade av" det som de skriver men tills imorgon har vi lovat att kunna skriva våra smeknamn på thai utan att kolla. Vi kommer säkert få ett glatt "hej" av dem när vi kommer dit också, lite utbyte av kunskap är härligt. Hur som helst hade vi väldigt roligt!

Summan av det hela är: en fin avslutning på en bra dag. Jag får vänja mig vid en väldigt annorlunda decembermånad i år men vem har sagt att det är något dåligt? Trots saknad av vissa saker så skulle jag inte vilja vara någon annanstans än i Thailand just nu. Detta är min uppgift och jag är oerhört tacksam för chansen och allt underbart jag får uppleva! Ikväll var det bra att eleverna påminde mig om det...

Hoppas ni i Sverige haft en fin och mysig advent! Kram Johanna

3 kommentarer:

  1. Ja du får en december som inte liknar något annat som du varit med om. Jag förstår att hemlängtan gör sig påmind litegrann då och då och det är väl som det ska vara. Tänk vilka erfarenheter du stoppar i livets kappsäck!Här utanför yr snön och det är väldigt kallt. Men visst är det mysigt med alla ljus och stjärnor i fönstren. Vi bjöd hem vänner till Macken i dag på adventsfika. Det är ju lite roligt när hunden i familjen har egna vänner som nu också blev våra. Kul!Sköt om din lilla fot nu så att den blir bra. Hälsa Louise Ktram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Vi sitter med en varsin mugg glögg, det är -17 grader ute. A-C har varit på nying ikväll och alla grabbar varsitt innebandypass. Snart läggdags. Låter som att du har det bra, vi följer dig på bloggen. Ha en fin "annorlunda" advent fortsatt! Kramar!

    SvaraRadera
  3. Ingrid: Ja det kan man verkligen säga! Vi är i full färd med att planera och öva inför vårt julspel. Jätteroligt men en stor utmaning både för oss och för eleverna som ska prata engelska. Vi har sång och dans också så jag tror det kommer att bli bra!

    Ni verkar ha fått en smällkall vinter med snö men det är ju bättre det än inget alls iaf. Mysigt med alla ljus, vi har också ett litet adventsljus som får brinna medan vi räknar ner dagarna till den 24! Kul! Hälsa vovven och familjen! Kram :)

    Familjen Cléve: Åh glögg, det var inte igår, Det är verkligen jul på riktigt det! Passar bra när det är så kallt också :)

    Jag saknar mina nyingar och scouter så du får hälsa dem så mycket. Jag har hört om två lyckade Thailandskvällar något som jag blev väldigt glad över. Jag blev också väldigt stolt när jag hörde om pengarna ni samlat in, fantastiskt bra jobbat av alla!

    Anna-Carin, Grattis i förskott! Hoppas du får en fin födelsedag!

    Roligt att ni följer min blogg! Ha det så bra! Många kramar från mig!

    SvaraRadera