lördag 23 april 2011

Glad Påsk!

Glad Påsk till er alla!

Igår kom vi tillbaka till Chiang Mai efter en vecka i byn Sobkong. Vi kom dit tillslut, väntade 3 dagar på att hostelfamiljen skulle komma bara men annars var det inga problem! Haha, karener alltså. Planering är inte deras starka sida och Louise och jag var aningen irriterade över den "lilla" förseningen, men det är inte så mycket man kan göra. Läs mer om detta på: http://equmeniapraktikant.wordpress.com/

I alla fall så hade vi en bra, varm och svettig byvecka. Vi besökte våra elever, hängde i olika hus, badade i floden, gick på andakter, åt mat med mera. Som ni ser är det inte jättemycket man gör... det är det så kallade "bytempot" som infinner sig och då går tiden oerhört långsamt ibland, en vecka kan kännas som två. Karenerna är nöjda med att inte göra så mycket men jag blir stressad av att man inte hittar på något. Men det har sin charm också och man kanske borde träna på att inte bli rastlös. Jag trivs i alla fall väldigt bra i byarna, man träffar jättemånga trevliga människor som vill ta väl hand om en. Det fanns en jättesöt liten tant som först bara stod länge och tittade på mig och log, sen så kramade hon om mina armar och jag fick hålla henne i handen. Så himla sött och det hela var rätt kul, en kille (och elev) till mig som stod bredvid bara skrattade! :)

Bjuder på några bilder från Sobkong:


Juetha, en närliggande by som vi besökte en kväll

Jag och den söta, lilla tanten!

Här "krossar" man riset med hjälp av vattenkraft.. en finurlig uppfinning!

Det här var något slags "godis" som vi blev bjudna
på (gjort på ris såklart). Väldigt sött och konsistensen
var ganska hemsk, typ kall, slemmig gröt men ändå ätbart. 

Hostelfamiljen (-Nong Krang) + Louise och en byflicka

Bad i Mae Ngao

Efter andakten var det fest med läsk och kakor! De här jättegulliga barnen
stoppar här ner en massa kakor i sina T-shirtar.. tagna på bar gärning! ;)

Våra elever och familjen vi bodde hos, jättemysiga!

Igår åkte vi tillbaka kl. 5 på morgonen till Mae Sariang och sen vidare till Chiang Mai efter lite frukost. Det blev en ganska lång resa och nu är det riktigt varmt också så vi kastade oss i poolen på guesthouset när vi kom fram. Skönt! Klockan halv nio på kvällen var det liksom 30 grader. Idag har vi mest tagit det lugnt, skrivit lite ansökningar, skypat, bloggat, avnjutit en finfin oljemassage och köpt lite dyrt västerländskt godis för att fira påsken :) Men imorn ska vi flytta igen för att ha ett så billigt boende som möjligt hela tiden. Det är våran handledares granne som är bortrest och låter oss låna den lilla lägenheten, schysst!

Jag vet inte riktigt hur nästa vecka blir, lite småfix och träffa folk, hjälpa våran handledare på kontoret med mera. Vi ska till Mae Sariang en gång till innan hemresan till Sverige så troligtvis blir det i slutet av april...

Skriver när jag vet mer eller om det händer något annat skoj!

Ha en fortsatt härlig påsk och njut av det vackra vårvädret!

1 kommentar:

  1. Nu har vi kommit hem från mormor & morfar, och vi är liksom andra år proppmätta av all god mat. I år kunde vi till och med sitta ute på altanen och äta påskmiddagen. Härligt!

    Glad Påsk till dig, Johanna!

    Kram från tjocka släkten

    SvaraRadera