torsdag 6 januari 2011

Hemma

Yes! Jag är tillbaka i Mae Sariang efter några sköna dagar vid havet..

Igår hade vi ett möte i Chiang Mai med de praktikanterna som ska åka från Thailand till Sverige. Det var roligt att få berätta lite om traditioner och sånt som är bra att veta. Man reflekterade verkligen över saker som vi tyckte var konstigt när vi kom hit och fick tänka tvärtom liksom. Hur som helst kändes det väldigt lyckat, de fick även träffa en karen som redan varit i Sverige som volontär så jag tror de fick svar på några av sina funderingar. De åker om mindre än två veckor och det känns lite knäppt (men roligt) att vi sen kommer att träffa dem i Sverige när vi kommer hem i maj.

Sen åkte vi en 4 timmar lång bussresa till Mae Sariang. Det kändes som en evighet denna gång annars tycker jag inte att resan brukar vara så hemsk men igår gick det verkligen segt. När vi väl var framme ville vi skynda oss till elevhemmet för att det inte skulle bli för sent. Vi var hungriga men cyklade iväg med varsin knäckebrödsmacka i handen och mötte alla glada barn igen. Åh, det var verkligen roligt att träffa dem! Vi hade med massa bilder som vi framkallat i Chiang Mai från alla julfiranden under december. Alla elever kollade förtjust i de små albumen och vissa frågade till och med om de fick köpa utvalda bilder. Vi försökte förklara att det var till för att alla skulle kunna kolla så att det inte gick och jag tror de förstod det till slut :)

Idag har vi varit vid marknaden, handlat mat och gjort lite andra ärenden. På eftermiddagen planerade vi engelskalektioner men tyvärr blev det inget för mig på kvällen. Aphirak förklarade när vi var där att eleverna har många prov imorn så att vi inte kan undervisa idag. Efter ett tag fattar vi att det inte gäller alla utan bara de äldsta eleverna så Louise lyckas i alla fall ha lektion. Killarna som jag skulle ha hade heller inga prov men i virrvarret så blev det inte så. Istället så var de var på riktigt grabbhumör och brottades, voltade, breakdancade, skojade och var helt galna i klassrummet. Det var rätt kul stämning så jag tänkte att det passade bättre med lite lekar istället! Vi körde några styrkelekar och jag lyckades även förklara den berömda "samuraj". Kvällen blev lite annorlunda än vad jag hade tänkt men väldigt rolig och med mycket skratt! :)

Senare var det dags för dagens grej; jag hade en inbokad skype-tid med Skåre! Japp, tro det eller ej. Idag är det nämligen missionsfest i kyrkan och jag skulle få vara med på en kort intervju. Det var så roligt att få se början av Gudstjänsten och man kände sig hemma direkt. Sen blir man så glad när människor säger så fina saker om en, jag har verkligen ett jättebra stöd från min församling. Det värmer och jag är så tacksam. I alla fall så gick det bra, man kommer på att det finns hur mycket som helst att berätta men man ju inte tjata öronen av folk heller. Men känner man sig intresserad av att veta mer så är man alltid välkommen att kontakta mig! Det gör mig bara glad :)

Hoppas ni som var där hade en trevlig missionsfest och alla ni andra en bra kväll! Ha det fint!

6 kommentarer:

  1. Det var roligt att du var med och många var imponerade av dig och av skype som program. Du är bra!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Det var så fantastiskt att få se och höra dig igen! Nu har jag skaffat skype. Fattas bara en mikrofon, sen kan vi ringas någon gång! :)
    Håller med fam Jonsson. Du är så bra!
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Heej, Johanna!

    Hoppas att allting är bra med dig. Låter kul att skypa med sin församling, haha.

    Läser din blogg så ofta jag hinner. Hur funkar thai nu? Lika svårt som sist?

    Vill också vara iväg... har iofs börjat få in bokningar från olika församlingar som vill höra min berättelse..

    Jaja! Ta hand om dig så hörs vi snart:)

    SvaraRadera
  4. Familjen Jonsson: Hej och tack för igår! Det var kul och ni är bra! Skype är också riktigt bra, vi får använda det snart igen! Jag hörde om er tur i skidspåren idag, man blir lite avis! Åkte ni lika fort (och långt) som vi förra året unni?;) Ha det fint, Kram på er!

    Ida: Ja tyvärr såg jag ju inte dig men nu är jag glad att du har skype så att vi kan prata! Wow, tänk du flyttar ju snart! Så himla häftigt och kul! Hur känns allt? Förstår att det är mycket i tankarna med allt nytt som händer men det kommer lösa sig. Du är grym! Åh, jag vill höra om allt. Vi hörs snart! Saknar dig och massa lycka till! Kram :)

    Joakim: Heej! Allt är bra med mig! Hoppas du mår bra och har "landat" i Sverige igen även om jag förstår att det finns mycket saknad med. Det låter toppen med att du ska ut och berätta, va roligt! Självklart vill folk höra, jag är säker på att du kommer göra det jättebra!

    Det är typ lika svårt med thaien men man har ju såklart lärt sig mer och kan förstå mer. Så det går framåt! Kul att du fortsätter följa min blogg.

    Vi får höras snart! Lycka till med allt och ha det så bra! Kram :)

    SvaraRadera
  5. Haha. Nej den här gången åkte vi inte vilse. Så det var faktiskt en skön skidtur! :) Kul att du lär dina barn samuraj! Mer sånna lekar till världen. KRAM

    SvaraRadera
  6. Haha vilken tur! Men nästa år är det du och jag och skidåkning igen. Då får vi se vart vi tar vägen!:) Absolut! Det var inte en dag för sent.. Nu blev jag sugen på att leka igen! vi får nog köra samuraj snart igen. Ha en ny underbar toppensuperbra termin! Puss :)

    SvaraRadera