onsdag 29 december 2010

Gott nytt

Hej och god fortsättning! Hoppas allt är bra! Tänkte skriva lite kort om juldagarna som följde :)

På lördagen bar det igen iväg på bybesök, alltid lika roligt och spännande och den här gången var det lite extra speciellt. Vi skulle få komma tillbaka till den byn vi besökte första gången i Thailand och dessutom så var ju Louise familj med också. Bilarna åkte vid 11-tiden och det var såklart även många elever som åkte med till julfirandet, det skulle ju bli dans, sång och drama och ja ni vet... Det här var ju inte första julfirandet i december precis.

Choklo är en karenby beläget "mitt ute i ingenstans" i en dal mellan bergen och det är jättevackert. Man tar sig dit sista 45 minuterna på riktigt dåliga vägar, karenerna brukar tycka att det är kul medan jag är lite skeptisk när jag ser stupet vid sidan om mig och åker bil över en träbro gjord knappt för att gå på ;)



I alla fall väl framme så blev det middag och sen satt vi ungefär 5 timmar och kollade på alla uppträdanden. Självklart så skulle svenskarna bidra också och det gick över förväntan med "Nu tändas tusen juleljus". Louise och jag fick även dansa och sjunga med eleverna och det var kul! Trötta somnade vi sen gott på våra mattor i byledarens hus som tog emot oss väldigt vänligt.



Repris: "This little light of mine"

Dagen efter var det Gudstjänst, även den ganska lång och sen bar det iväg hemåt mot Mae Sariang. Jag kände av åksjukan lite och tror att det berodde på att våran chaufför körde jättefort på de slingriga vägarna. Vi kom nämligen fram 40 minuter före till hostlet än Apirak och då startade vi ändå samtidigt...



Där blev det lite korta hejdå till eleverna eftersom Louise och jag skulle ner till Chiang Mai och sedan vidare till Phuket där vi är nu. Det kändes faktiskt lite sorgligt att åka ifrån dem (trots att det inte är länge) och jag vill inte tänka på hur det kommer att kännas i maj när det verkligen är så..

Nu är vi iaf i Phuket för att fira nyår med familjen Frilund, vi har badat i havet idag, jättevarmt trots en mulen dag. Jag hoppas att solen vill lysa på oss resten av tiden!

Ett riktigt Gott nytt år önskar jag dig :)

5 kommentarer:

  1. Gott Nytt År kompis!
    Jag drömde om dig i natt. Det brann hos dig i Thailand och jag skulle komma med vatten till släckningsarbetet. Men när jag nästan var framme vaknade jag av att jag stod i köket och klockan var 02.12...
    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  2. Det var inte bara Unni som vaknade... Hon väckte även sin kära mor eftersom hon körde en högljudd monolog mitt i natten. Fast i ärlighetens namn orkade jag inte ta reda på vad det var hon drömt. Det fick jag veta nu på morgonen.
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Haha, jag tror ingen längre förvånas över Unnis knepiga drömmar och promenader nattetid. Jag kan tänka mig att man vaknar av det Carin och då brukar det vara lite förvirrat. Du kanske fick leda henne rätt och vilken tur att mitt hus klarade sig föresten! Det känns bra ;) Sov så gott nu Unni så hörs vi snart igen!

    Har också hört om familjen Nilssons besök hos er, åh då saknar man er lite extra ska ni veta. Stor kram till er och Gott nytt år!

    SvaraRadera
  4. mammapappajenniefredrikemma3 januari 2011 kl. 12:56

    Postgången från Thailand fungerar perfekt! I dag landade paketet från dig på Mjölonvägen 3. Tack för alla fina presenter! Vi lovar att vi ska samsas om dem. Roligt också att få lite familjespecial i form av bilder, bildspel etc. Du beskriver din vardag i Thailand så levande för oss. Hoppas 2011 blir ett riktigt bra år för dig!

    Massor av kramar från familjen
    genom mamma

    SvaraRadera
  5. yes! aningen sen men gött att det kom fram! Tack va söt du är. Det är omöjligt att lägga upp allt på bloggen så jag skickade lite mer till er. Snart ska jag skicka en "julspecial" också ;)

    Tack det hoppas jag med även om jag inte har en aning om vad som kommer att hända sen (efter maj?!) :) Men det löser sig nog! Gott nytt år till er med! Många kramar <3

    SvaraRadera