söndag 19 september 2010

En fullspäckad helg!

Hej!

I helgen har vi haft mycket på gång så nu ska jag skriva lite om det. Igår förmiddag åkte Louise och jag till marknaden. Vi cyklade dit och det var så varmt så även om man duschade på morgonen var man genomsvettig igen sen när vi kom tillbaka. Det blev inga stora inköp men det var trevligt att göra en liten tur på stan ändå. Sen så skypade jag med min kära familj, det var jätteroligt även om de inte var så tekniska och hade lyckats fixa sin webcam (de kunde se mig men jag kunde inte se dem). Läxa familjen Nilsson: fixa den till nästa gång! :)

Sen blev det lunch och Louise och jag gick till "garaget " (Ulrika och Otto kallar det så för det är som en plåthydda med bilverkstad bakom). Inte så mysigt ställe men god mat och väldigt billigt! Jag åt ris, kyckling och stekt ägg i nån blandning och fick vatten till och det kostade 20 THB (ca 5 kr).. Det roliga är att det är billigare att äta ute i Thailand än att laga sin mat själv.

Sen pluggade vi lite thai och hjälpte till att förbereda svenskfesten. Familjen Ernvik hade bjudit in flera svenska familjer/personer som bor här i Chiang Mai så det var trevligt att få träffa dem och knyta lite kontakter. Det var lite knyt och plockmat och allt var så gott! Måste nämna att det fanns svenskt godis, kommer nog fortsätta att sakna lakrits och god choklad även om det bara gått en vecka men jag ska nog överleva. Man får tänka på det man har här istället och det är all god frukt! Passionsfrukt, papaya, ananas (listan kan göras lång).. Jag som aldrig varit någon fruktmänniska äter mycket mer här i Thailand så jag är ändå nöjd med bytet. "Frukt är också godis-planschen" hos tandhygienisten på Ilanda har jag inte glömt! :)

Efter svenskfesten åkte vi på en lovsångskväll som hölls på Internationella skolan, det var väldigt trevligt med mycket sång och musik. Sen skulle vi försöka ta hos hem så vi frågade våra grannar Steve och Tirzah om vi kunde åka med dem. De är ungdomspastorer i kyrkan så först skulle de till ett café och äta glass med tonåringarna så vi hängde på, det var roligt!

Idag besökte vi Pwo-karen kyrkan eftersom Ulrika skulle predika och vi skulle delta litegrann. Allting sägs på thai men vi hade Otto som översatte åt oss så det gick bra. Ulrika pratade om att Gud leder oss och hur vi hamnar där vi är och att det finns en mening med det så Louise och jag skulle berätta på engelska om varför vi sökte som equmeniapraktikanter, hur det kom sig att det blev Thailand mm. (Det där får bli ett eget senare inlägg kände jag nu). I alla fall så gick allt bra och det var en fin stund. Efter blev det lunch i kyrkan och vi stannade ett tag och pratade med ungdomarna från hostlet i Chiang Mai som var i kyrkan. De är så goa, glada, vänliga, trevliga och det är roligt att umgås med personer i sin egen ålder. Vi trivs och kommer fortsätta besöka kyrkan och hostlet under året så att vi kan träffa dem.


Sen åkte vi hem och Louise kände sig lite trött (troligtvis av värmen) och ville vila sig men jag gick till en pool som ligger i närheten för att simma. Jag känner att jag vill komma igång med träning och det är för varmt för att gå ut och springa just nu men ska försöka hitta någon bra träningsform. Det är lite svårt med promenader också för det är inga direkta gångvägar så då måste man ut i trafiken fast det blir nog lättare när vi kommer till Mae Sariang som är en mindre by. Vi får se hur det blir, det löser sig!

Sen åkte vi till internationella kyrkan och efter var vi bjudna på middag till våran handledare Pee Ladda. Hon är helt underbar och hennes familj med. Det var jättemysigt och vi hade så roligt och trevligt! Ibland är det svårt med språket men på något underligt sätt förstår man varandra ändå och kan skratta och umgås tillsammans. Pee Laddas äldsta son Pom som är 18 år var rätt duktig på engelska och han var väldigt rolig. Han satt och spelade gitarr och berättade om musik han gillar och så snackade vi lite sport med. Det är svårt att beskriva stämningen men thailändare är väldigt vänliga och härliga, de är framåt men ändå lite blyga.. Som sagt det är svårt att förklara men jag trivs fantastiskt bra med människorna!


Internationella kyrkan
Nu får ni köra valvaka! Vi funderade på det ett tag men insåg att vi måste vara vakna till ca. 04.00 då så vi skippar det. Det blir till att höra vilka som ska styra Sverige imorn istället :)

Ha en bra vecka!

7 kommentarer:

  1. Haha! Den där härliga affischen glömmer man nog aldrig...
    Själv tittar jag på valvaka, just nu ser det ut som om alliansen vinner, men vi får se.. Sverigedemokraterna kommer nog in i rikstan i alla fall.
    Kram på dig mysNesse!!

    SvaraRadera
  2. Haha nej den affischen är en del av barndomen;) Nu har jag sett resultatet och det skrämmer mig.. Hur tänker folk? Aja vi hörs snart! Kram :)

    SvaraRadera
  3. Skoj att läsa att ni har det toppen borta i Thailand! Känner igen det där med att på något underligt sätt så förstår man varandra trots olika språk....! / Karolina (Kattas kusin)

    SvaraRadera
  4. Det där med träningen är inget problem Nesse. Det finns nåt som kallas för att "vila sig i form", och den funkar alldeles utmärkt... ;)
    Kram Linn.

    SvaraRadera
  5. Till Linn! Nu ska du inte ge Johanna några dumma träningstips. Jag tror hon har testat det sedan i maj. Inget bra....Hälsar Löparnisse

    SvaraRadera
  6. Haha, jag diggar Linns träningstips grymt mycket!! Jag menar; vissa kommer till ungdomsledarens maskeradfest utklädda till en syster Graaf och en annan till Björn Borg...hur går det med thailändskan?
    Kram Hannah

    SvaraRadera
  7. Karolina: det finns nog ett hemligt internationellt språk! ;)
    Linn: förstår att du rekommenderar den metoden, ska fundera på det :P
    Pappa: Tack du är gullig du!
    Hannah: Åh det var fina tider det! Du ser det speglar våra personligheter.. Är inte Linn lite lik systrarna Graaf?! ;)
    Thailändskan går hmm.. framåt! :) Det är svårt men kul.. Vi behöver plugga mycket själva också förutom de 3 h per dag som vi har lektioner då vi får läxor mm. Och om man ska lära sig liksom men man blir lite slut i huvudet! Men man är iaf mer motiverad än sista tiden på gymnasiet ;)

    Ha det bra och Tack för att ni kommenterar! Det uppskattas mycket :)

    Sawátdii khâ = Hej/Hejdå

    SvaraRadera