torsdag 30 september 2010

Födelsedagsfirande, bad, volleyboll och mera thai

Här kommer en uppdatering innan jag åker till byn imorgon (jag har fortfarande inte lärt mig namnet på den) Chop law.. någonting?? och senare på söndagen vidare till Mae Sariang. En liten planeringsmiss som skett är att det tyvärr inte kommer vara några elever i Mae Sariang, de har nämligen höstlov och åker då hem till sina familjer. Typiskt! Vi som skulle få hälsa på dem på hostlet och äntligen träffa dem! Men så kan det gå... lite lustigt när man tänker på det. I alla fall ska det bli roligt att få se stället man ska bo på och träffa elevhemsföräldrarna och allting. Både jag och Louise ser fram emot resan! Det känns spännande :)

Igår så pluggade vi thai, var vid poolen och sen åkte jag på volleybollträning. Mycket roligt! Det var också barnkalas i huset med 10 vilda pojkar eftersom Josua snart fyller år.. Jag tror det var ett lyckat party för ingen utav barnen ville gå hem när föräldrarna kom. Det brukar vara ett bra betyg ;)

Idag har vi också firat Lydia som fyller 15 år (Stort Grattis!). Vi gick upp kl. 05.55 för att sjunga innan de skulle till skolan men sen somnade jag och Louise om så gott...

Sen så blev det lite teori om hur det kan vara att jobba på ett elevhem med Ulrika. Det var jättebra och kändes väldigt värdefullt att ha med sig. Efter hann vi med ett besök på Diakonia där de berättade om sitt arbete och vi fick lite "swedish fika"... Alltid lika trevligt :)

Sen hade vi språklektion och idag skulle vi lära oss om klockan.. Vi var nog lite flummiga för det var så krångligt men kul hade vi! För att lite kort ens försöka förklara så säger man olika för varenda tid på dagen (beroende på om det är morgon, förmiddag, lunch, eftermiddag, sen middag, tidig kväll, natt mm). Det gör att "timme" kan ha kanske 7 olika betydelser i thai-språket + olika struktur på meningarna så det var inte helt enkelt! Okej, vi får fortsätta thai-lektionen för er där hemma någon annan gång tror jag... :)

Dagens bild:

Tuk-tuk-färd. Alltid lika skojigt!
Efter så åkte jag, Louise, Elin och Oskar och åt mat på en av våra favorit-restauranger, den rosa/gröna restaurangen. Alltid ett säkert kort som erbjuder det mesta.. rätt billigt också. Det gillas!

Nu ska jag packa färdigt inför morgondagens färd. Hoppas alla ni där hemma får en trevlig helg! Njut av höstens vackra färger eller nåt och kommentera gärna. Det gör mig väldigt glad och det skulle vara roligt att se vilka som hittat till min blogg.

Bilder från helgen kommer när jag är tillbaka i Chiang Mai på måndag... På återseende!

9 kommentarer:

  1. Läser din blogg med stort intresse! Ha det så bra i helgen. Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  2. Du har förstås en till trogen läsare i din mamma. Det är så roligt att få ta del av allt du får vara med om via bloggen. Fortsätt att skriva..........om du orkar :)

    KRAM FRÅN MIG!

    SvaraRadera
  3. Hej Johanna! Jätteroligt att få läsa om hur du har det i Thailand :D Kram/ Clara och Izabelle

    SvaraRadera
  4. Lasse och Dessie följer dig med spänning, Mirre!

    SvaraRadera
  5. Det är så kul att läsa och du skriver så man nästan känner att man är med.:o Pappa

    SvaraRadera
  6. Vad duktig du på att skriva! Det så levande och så lätt att hänga med!
    Ulla

    SvaraRadera
  7. Tack allihopa! Det betyder mycket att ni hänger med mig i Thailand :) Massa kramar!

    SvaraRadera
  8. Jag läser också! Ibland... :D <3 //lillasyster

    SvaraRadera
  9. Schysst syster! Du är gullig du :) <3

    SvaraRadera