måndag 13 september 2010

Första dagarna i Chiang Mai

Godkväll (eller godmiddag)!

Sitter just nu på mitt lilla rum och tänkte berätta om gårdagen och idag. Vi har haft en relativt lugn start här i staden men det har varit ganska skönt att bara få "landa". Det är mycket nytt att ta in ändå.

Söndag förmiddag innebar en kort liten promenad i kvarteret. Jag och Louise vågade inte gå så himla långt då vi inte riktigt hittar här än men det kommer! Sen hjälpte vi till att laga lite lunch och efter det packade Otto, Ulrika, Josua, Louise och jag in oss i bilen för att åka till en pool och bada. Den låg på ett jättemysigt område (jag tror det var någon slags form av ett guest house) och missionärer hade tydligen tillgång till poolen. Vi plaskade runt i mer än 1 timme och lekte med Josuas "torped", typ en haj som simmar under vattnet och en badboll. Skoj hade vi! :)


Louise vid poolen

Sen åkte vi till Chiang Mai Community Church (internationell kyrka) på Gudstjänst som hölls på engelska. Det var jättetrevligt och roligt att få träffa lite folk, alla är väldigt välkomnande och uppskattar att vi är här vilket såklart känns jättebra.

Idag har vi träffat Pee (säger man till äldre) Ladda, en av våra handledare här i Thailand. Hon berättade mer om vårt kommande arbete på hostlet. Hon är lite begränsad med engelskan men vi hade Ulrika som hela tiden översatte åt oss. Jag vill också lära mig thai nu! Man vill kunna kommunicera och göra sig förstådd, jag vet att jag är ivrig och jag vet att det kommer bli svårt och att man kommer få kämpa men jag ser verkligen fram emot när språkundervisningen börjar på tordag. I alla fall så är Pee Ladda supergullig och väldigt omhändertagande. Man känner redan efter det här korta mötet att hon verkligen vill göra sitt bästa för att vi ska trivas och må bra, en trygghet när man är långt hemifrån.

Efter lunch tog Louise och jag cyklarna för att bege oss ut på lite upptäcktsfärd och förhoppningsvis ta oss till en utav alla marknader. Med karta lyckades vi ganska bra och vi kom fram levande(!). Trafiken är helt galen här och det gäller att se upp hela tiden.. För det första är det vänstertrafik, väldigt smala gator och folk kör både bilar och mopeder FORT och kanske ibland mot rött ljus. Jag tror att de lever efter "Tuta och kör"- regeln så vi ovana svenskar hade lite problem när vi skulle korsa gatorna men det gick fint!

Chiang Mai

Tänkte bara visa mamma att jag använder
cykelhjälm även om detta inte var
den vackraste bilden på jorden;)

På marknaden skulle det inhandlas flip-flop och de små, rara thailändarna skrattade åt oss när vi frågade om de hade skor i större storlek! Det hela var lite komiskt och vi måste se ut som jättar jämfört med dem.. det gäller även fötterna men till slut lyckades vi få tag på skor i "normal" storlek :)

Senare på eftermiddagen åkte vi med Ulrika till en stor supermarket. Det skulle storhandlas så vi passade på att följa med och se vad som finns och så vidare. Tänk er något mycket större men liknande Coop Forum så vet ni ungefär vad vi besökte. Det roligaste hände ändå prick kl. 17.00 då det börjar spelas någon pop-ig låt i högtalarna och flera i personalen börjar dansa(!). Alla har alltså övat in rörelserna och så står de utspridda i varuhuset och kör för fullt (med olika grad på inlevelsen). Jag har aldrig sett något sånt och vi skrattade gott för det var så himla kul! Funderar på att införa detta i Sverige när jag kommer hem! :D

Oj, detta blev längre än jag trodde.. Det har ändå hänt en hel del trots lugna dagar! Tänk då hur det blir när schemat är mer fullbokat. Jag varnar redan nu för långa blogginlägg ifall det fortsätter så här :)

Ta hand om er och varandra där hemma och må så gott!

/ Johanna

2 kommentarer:

  1. Hej Johanna!
    Det är såå roligt att läsa om allt du har för dig där borta. Och det är svårt att förstå hur långt bort du egentligen är när man läser det du skriver, för det känns ändå som så nära på nåt vis.
    Det där med affären tycker jag låter väldigt intressant. Vi har ju tänkt göra nåt liknande här, men jag kanske inte kan skriva för detaljerat. Man vet aldrig vem som läser kommentarer.. ;)
    Fortsätt att skriva långa inlägg, vi vill höra ALLT!
    Tänker på dig här hemma!
    Kram Ida

    SvaraRadera
  2. Helt rätt med cykelhjälm i den trafiken, och den sitter perfekt. Var rädd om dig!

    /mamma

    SvaraRadera