söndag 26 september 2010

Söndag...

...igen! Hjälp vad denna vecka har gått fort :)

Tänkte iaf berätta lite om dagen som började med Gudstjänst i pwokaren-kyrkan där vi träffade Oil som var i Sverige som volontär för 3 år sedan. Hon var jätteduktig på engelska och översatte åt oss i kyrkan. Efteråt så frågade Oil om vi ville följa med henne och hennes man på "Sunday market" och det ville vi gärna. Vi hann först hem ett tag och jag pluggade thai ganska länge så jag känner att jag fick lite mer ordning i huvudet.

Sen så spöregnade det ordentligt på eftermiddagen men slutade precis runt 5-tiden då vi skulle iväg till marknaden. Det var jättetrevligt och mysigt att gå runt där på kvällen och så åt vi middag ihop också. Jag och Louise åt Phat thai (thailändsk nudel-rätt) och efter provade vi en vanlig efterrätt som är "sticky rice" med mango och någon söt kokosmjölk-sås på. Det var jättegott! Smakade lite som risgrynsgröt så nu vet vi vad vi ska äta till jul :)

Enda inköpet för dagen blev en sjal och en skiva med någon speciell thai-flöjtsmusik på. Lite svårt att förklara men det var rätt bra och soft musik...


Vår gata efter ett rejält regn


Louise, Oil och Anaan på "Sunday market"
Sen så skypade jag med mormor & morfar, samt mamma. Det var så roligt att få se och prata med dem, hoppas att det inte dröjer allt för länge tills nästa gång!

Just nu mår jag bara bra; upplever, lär mig nya saker och träffar underbara människor och såklart har väldigt roligt. Jag har ingen hemlängtan alls, man kan säga att jag är i fasen där allt är nytt och spännande och jag befinner mig på toppen av vår berg- och dalbana. För så kommer nog året att se ut. Vi kommer att möta utmaningar och svårigheter så det kommer att gå upp och ner men jag är säker på att det i slutändan kommer att vara en ovärderlig erfarenhet. Ett år som detta kommer få mig att växa som person och ge mig nya perspektiv på saker och ting och jag är så glad och tacksam över den här möjligheten som jag har fått.

Imorn blir det nog mera thai-plugg, har massa ord som måste sitta innan språklektionen på kvällen. Annars så är veckan framöver rätt lugn med lite besök här och där (museum, organisationer) och fortsatta "kultur-lektioner" men som sagt i Thailand kan planerna ändras fort!

Ha en fin vecka!

5 kommentarer:

  1. Du har helt rätt. Livet som nyflyttad på ny ort går som en berg- och dalbana. Men det är spännande! Och du är klok i dina beslut. Och varför ska man ha hemlängtan? (Fast jag har det ibland...)
    I helgen blir det trampen i Kristinehamn och då ska jag kriga för både dig och mig! Vi kanske kan ses på skype på fredag? Jag är ledig hela dagen förutom kvällen då jag nog ska på junis. :) Du kan ju tänka på det och vilken tid som funkar för oss båda med alla tidsskillander...
    kram

    SvaraRadera
  2. Hej vännen och Tack! Hoppas allt är fortsatt bra på SVF! Åh vad kul med tramp! Jag vill också.. Lycka till! :) Jaa! En skype-dejt måste vi ha! Tyvärr kan jag inte på fredag-måndag då vi ska åka till byn redan på morgonen men innan kanske? Thailand ligger 5 timmar före så om kl. är 16 i Sverige är den 21 här.. Har du möjlighet från jönköping också? Men vi hörs snart! Kram!

    SvaraRadera
  3. Thaiflöjtsmusik, där ser man! Jag hoppas det var tvärflöjt! :) När du kommer hem kanske vi kan lära oss spela den musiken ihop! ;) Alternativt om vi övar via skype, fast du kanske inte tog med dig flöjten ner...
    Kram Linn.

    SvaraRadera
  4. Haha det var faktiskt en slags tvärflöjt! Funderade på att köpa en och kanske lära mig i och med att jag inte tog med min egna! Då ska jag "lära dig allt jag kan"... :D Hoppas du såg mitt mail! Ser jag en möjlighet att skypa med båda systrarna Jonsson här samtidigt mån tro?;) Vi får höras! Massa kramar

    SvaraRadera
  5. Hej.
    Jag kan tyvärr inte skypa innan helgen. Jag kan skypa från svf om jag lånar saras dator men då har jag ingen webcam..
    Däremot kommer jag ju hem helgen efter denna dvs 8-10 oktober, så på lördagmorgon/förmiddag (svensk tid) kan det gå? Då kanske Linn kan haka på också om hon är hemma... Vad tror du? Annars kan vi nog få till det på söndagen. HOPPAS!
    KRAM.

    SvaraRadera