onsdag 1 december 2010

December!

Idag är det första december så jag vill börja med att Gratulera min kära mormor som fyller år! Dagen till ära lyckades jag ladda upp mitt skype-konto med lite pengar så att jag kunde ringa jättebilligt hem till henne och få en pratstund. Väldigt mysigt och mycket värt skulle jag säga! Det funkade också hur bra som helst med ljud och allt så detta kommer att provas fler gånger!

Det har inte hänt nåt speciellt de senaste dagarna. Igår så klippte jag mig och det blev väl inte riktigt som jag tänkt mig men jag är nöjd. Det var lite svårt att förklara hur man ville ha det och i Thailand verkar det vara populärt att använda en så kallad "uttunningssax" eller liknande så det gjorde hon. Jag tycker det känns som jag har världens tunnaste hår nu! I alla fall så kostade det 70 baht vilket motsvarar ca. 17 kronor. En ganska stor skillnad från Sverige då det kostar upp emot 400 kronor för mig att gå till frisören!

Vi har fortsatt undervisning på hostlet och det är roligt! Idag hade jag två grupper där vi lärde oss om djur i den ena och yrken i den andra, det fixade de bra men man får alltid jobba med uttal och så, något som är ganska svårt för många.

I helgen är det inte så mycket planerat... Louise och jag behöver börja planeringen av julspelet som ska vara den 24 december. Eleverna ska spela teater, sjunga och dansa med mera på julfesten på hostlet. Det kommer att bli kul men det är verkligen inte mina områden så vi får se hur det går!

På söndag kommer nog några elever att hälsa på i vårat hus så då får vi hitta på något kul att göra. Sen på måndagen är de lediga från skolan för det är "father's day/ the king's birthday" så då ska vi åka till Hot som ligger kanske 1,5 timme från Mae Sariang med ungefär 15 elever. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra men en utflykt är alltid roligt! "Pay tiaw" som är ganska vanligt att säga här i Thailand betyder ungefär "att åka på något kul..." :)

Vi hörs snart igen!

2 kommentarer:

  1. Det verkar som ni har en del julbestyr att ta itu med. Jag är säker på att det blir ett toppenjulspel!

    Här hemma är det väldigt vackert med lite snö som lyser upp i mörkret tillsammans med alla julstjärnor och adventsstakar i fönstren. Men det är å andra sidan väldigt kallt. Njut av värmen! Den längtar vi efter här i Skåre.

    Ha det bra!

    Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Japp här är det fullt upp! Haha, vi hoppas det blir bra iaf! Vad härligt och mysigt det låter med snö och ljus, kylan gör mig ingenting heller faktiskt! ;) Vi hörs kanske på söndag? Kram!

    SvaraRadera