söndag 5 december 2010

Julfirande nummer 1

Helgen har varit riktigt bra med besök i en karenby uppe i bergen. Åh, jag gillar att åka upp i bergen för det är så oroligt vackert och mysigt! Denna gång åkte vi med Apirak och ca. 15 elever så det var riktigt roligt! Anledningen var för att det skulle vara ett julfirande på lördagen i byn och Apirak skulle sjunga och eleverna skulle dansa med mera. Vi hade såklart också blivit tillfrågade om vi hade någon "special song" och det fixade vi galant detta tillfälle tycker jag. Istället för att behöva sjunga själva lärde vi eleverna "This little light of mine" som vi framförde inför alla människor, det var verkligen mycket folk!

Hela kvällen var lite lägerbålskänsla för vi satt på ute på marken, många olika personer gick fram och bidrog med sitt (mest sång). Karener skäms inte om man inte sjunger perfekt utan är man en liten kör så tar man gärna micken själv och sjunger för full hals. Inte så svenskt men en ganska skön inställning ändå! Det var en mysig, härlig stämning och vi frös som bara den, jag hade inte tänkt på att det var såå mycket kallare i bergen men det var det!

Vi sov på golvet i ett hus och vaknade tidigt nästa morgon, det var fullt liv i byn före kl. 6 på morgonen och en halvtimme senare började de att spela julsånger jättehögt från scenen som var vägg i vägg med vårt sovrum :) Till frukost serverades ris och kött, det är lite jobbigt att äta på morgonen men det gick okej ändå. Sen var det Gudstjänst och efter det packade vi in oss i bilen och började resan tillbaka till Mae Sariang. Det blev några stopp efter vägen också för att vi ville fota allt det vackra!

Här kommer ett urval av alla bilder från helgen (de flesta tagna av Louise toppenkamera)!


På väg! :)

Hela gänget!

Vi övar sången! Tur vi hade alla dessa tjejer och Joomphon
som är sjukt duktig på att kompa till. Han fick spela nästan
hela tiden till alla sånger under kvällen, både gitarr och piano :)

Sittichai, Gorwa och Thanawat

Dans

En ganska talande bild för hur det brukar vara när vi
 kommer till små byar. Vi är alltid väldigt uttittade och
den här söta lilla killen kunde inte släppa blicken från
Louise. "Farang" ropar alla, vilket betyder "utlänning/vit"...

Sunan, Louise och Nong Bii

Jag, Wathinee och Morogot

Sova på matta, ganska bekvämt ändå...


Några av alla som var i byn :)
Det var en väldigt trevlig tur och jag är glad att vi åkte. Imorgon är det nytt julfirande i en annan by så vi taggar för "This little light of mine" igen! Jag hoppas att du också haft en trevlig helg! Kram

2 kommentarer:

  1. Hej!

    GOD JUL Johanna, vi ser att du stortrivs och att dagarna går i raketfart. Här hemma är det svinkallt, -20, du har det kanske något varmare... Julen blir säkert annorlunda och minnesvärd, men jag tror du kommer sakna mormors goda julmat. Kul att läsa din blogg!!! Kramar från Anderssons och Thorsvrets /Ingmarie

    SvaraRadera
  2. God Jul på er! Det blir verkligen annorlunda med allt som ska hända men det är roligt också även om jag kommer sakna familjen och allt julmys hos mormor och morfar. Jag har förstått att ni har det riktigt ordentligt kallt, här är det fortfarande jättevarmt och soligt! Sen ska jag en vecka till havet med så det ska bli jätteskönt! Hoppas ni får en riktigt fin julhelg! Många kramar från mig :)

    SvaraRadera